Een zorgeloze vakantie, daar gaan we natuurlijk allemaal voor. Het zou echt niet voor het eerst zijn dat een koffer stuk gaat tijdens de reis of kapot op de bagageband wordt teruggevonden. Heel onhandig als dit op de heenweg of tijdens je vakantie gebeurt, maar minstens zo balen als je je koffer kapot bij thuiskomst op deze manier terugvindt.

Bij Reisartikelen ontvangen na de zonvakanties vaak berichten met de aanspraak op garantie. Daarom leek het ons een goed idee om verder uit te leggen wanneer je wie belt: Is iets garantie of een situatie voor je reisverzekering, of is dit zelfs iets wat je zelf moet afhandelen met de luchtvaartmaatschappij. En welke stappen onderneem je dan?

Fabrieksgarantie

Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er een productiefout in jouw nieuwe koffer zit. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de wielen niet goed draaien, naden te strak gestikt zijn, het slot niet werkt of de trekstang vast zit. Deze defecten zijn vaak fabrieksgarantie en dan heb je recht op reparatie, vergoeding of vervanging van het artikel. Dit zijn andere defecten dan gebruikersschade. Heb jij het idee dat de schade die jij aan je artikel hebt onder fabrieksgarantie valt en je hebt je koffer bij ons gekocht? Stuur ons een mailtje en voeg daarin het volgende toe:

- Je orderbevestiging

- Foto's van de schade

Onze klantenservice kijkt dan met je mee naar de situatie en zal je een passende oplossing geven.

Gebruikersschade

Gebruikersschade is schade die ontstaan is door het verkeerd gebruiken van het artikel. We zien regelmatig aanvragen bij ons binnenkomen van bijvoorbeeld versleten of gebroken wielen. Ondanks dat we het heel vervelend vinden dat dit gebeurd, valt dit niet onder garantie maar onder gebruikersschade. 

Afgesleten wielen zijn een duidelijk teken van het verkeerd gebruiken van de koffer. Of een kapotgesprongen rits, dat een teken is van het te vol inpakken van een koffer.  Daar kunnen zowel wij, als de leverancier van onze verschillende merken niets aan doen. 

 

Je koffer kapot terugvinden op de bagageband

Super balen! Heb je net een nieuwe koffer, wordt er op het vliegveld zo ruig mee omgegaan dat deze kapot op de bagageband ligt. Helaas komt dit regelmatig voor. Wat er dan ook voor heeft gezorgd dat het proces voor het melden van deze schade eenvoudiger is geworden. Het allerbeste is om voor vertrek een foto te maken van je koffer. Zo heb je altijd bewijs dat deze tijdens transport beschadigd is. Als je koffer beschadigd is geraakt, volg je volgende stappen om aanspraak te kunnen maken op een claim:

1. Op het vliegveld maak je foto's van de beschadiging van je koffer;

2. Ga direct naar je bagageservice van je luchtvaartmaatschappij en vraag om een PIR-formulier;

3. Vul het formulier in. Je krijgt twee 2 kopieën: per mail en op papier; Bewaar de kopieën goed. Daarop staat een referentienummer of dossiernummer. Dat nummer heb je nodig.

4. Stuur je claim binnen zeven dagen in bij de luchtvaartmaatschappij. Stuur hierin mee:

- Het nummer dat op het PIR formulier staat

- Kopie van je instapkaart

- Foto's van de beschadiging 

De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor schade. Wil de maatschappij niet vergoeden en heb je een pakketreis geboekt? Dan kan je ook een claim indienen bij je reisverzekering.

Koffer kwijt of vertraagd

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je op je bestemming aankomt en je koffer helemaal niet volgt. Je volgt dezelfde stappen als bij een defecte koffer, al heb je recht op meer. 

1. Vraag om een PIR-formilier (Property Irregularity Report) 

2. Vul het formulier in, je ontvangt twee kopieën 

Bewaar de kopieën goed. Daarop staat een referentienummer of dossiernummer. Dat nummer heb je nodig.

Er zit niets anders op dan je vakantie gewoon te beginnen als duidelijk is dat je koffer echt niet komt. Je moet natuurlijk nieuwe spullen (kleding, toiletartikelen, zwemkleding) kopen. Bewaar de bonnetjes hiervan goed. Deze kosten moeten door de luchtvaartmaatschappij worden vergoed indien deze redelijk zijn. Als je koffer 1 dag vertraagd is, kom je niet weg met drie toilettassen en twee dagrugzakken

Vakantie

We hopen natuurlijk dat je jouw zonvakantie, stedentrip, backpack avontuur of wintersport zonder kapotte koffers doorkomt en je gewoon lekker kan gaan genieten.

Esmee Mazurel